Politica de antihărțuire la locul de muncă

 

Ocolul Silvic de Regim Gheorgheni SA se angajează să ofere un mediu de muncă sigur pentru toți angajații săi, liberi de la discriminarea pe orice temei și de la hărțuirea la locul de muncă, inclusiv hărțuirea sexuală.

Ocolul Silvic de Regim Gheorgheni SA aplică o politică de toleranță zero pentru orice formă de hărțuire sexuală la locul de muncă, va trata cu seriozitate și promptitudine toate incidentele și va investiga toate acuzațiile de hărțuire. Orice persoană despre care s-a dovedit că a hărțuit sexual o altă persoană va fi sancționat disciplinar, sancțiunile putând duce inclusiv până la concedierea de la locul de muncă.

Toate reclamațiile de hărțuire vor fi luate în serios și vor fi tratate în condiții de confidențialitate. Persoanele care depun plângeri de hărțuire sexuală nu vor fi transformate în victime în urma depunerii plângerii.

 

Definirea conceptului de hărțuire 

 

Hărțuirea este un comportament nedorit, inclusiv de natură sexuală, care face o persoană să se simtă ofensată, umilită sau intimidată. Aceasta include situațiile în care o persoană este rugată să se angajeze în activități sexuale ca o condiție a angajării persoanei respective, precum și situații care creează un mediu ostil, intimidant sau umilitor. 

Hărțuirea poate implica unul sau mai multe incidente și acțiuni care constituie hărțuire fizică, verbală și non-verbală. 

Exemple de conduită sau comportamente care constituie hărțuire la locul de muncă includ, dar nu se limitează la: 

– Conduita fizică 

– contact fizic nedorit, inclusiv prinderi, frecări, sărutări, îmbrățișări, mângâieri, atingeri necorespunzătoare, pe cap sau pe corp; 

– violența fizică, inclusiv agresiunea sexuală; 

– contact fizic nedorit: atingerea, ciupirea; 

– utilizarea amenințărilor sau recompenselor legate de locul de muncă pentru a solicita favoruri sexuale. 

– Conduită verbală

– comentariile privind aspectul, vârsta, viața privată a unui lucrător; 

– comentarii sexuale, povești și glume de natură sexuală; 

– avansuri sexuale; 

– invitații sociale repetate și nedorite pentru întâlniri sau intimitate fizică; 

– insulte legate de sexului lucrătorului; 

– observații condescendente sau paternaliste; 

– trimiterea mesajelor explicite sexual (prin telefon, e-mail sau orice alte mijloace de comunicare). 

– Comportament non-verbal 

– afișarea materialelor explicite sexual sau sugestive; 

– gesturi sugestive sexual; 

– fluierături; 

– priviri insistente. 

 

Oricine poate fi o victimă a hărțuirii, indiferent de sexul destinatarului și de sexul hărțuitorului. Ocolul Silvic de Regim Gheorgheni SA recunoaște că hărțuirea poate să apară atât între persoane de sexe diferite, dar și între oameni din aceeași sex. Pentru acțiuni care încalcă conduita normală și care nu sunt dorite sau bine primite de destinatar, putem concluziona că acesta este supus hărțuirii. 

Ocolul Silvic de Regim Gheorgheni SA susține că hărțuirea este o manifestare a relațiilor de putere și se întâmplă adesea în cazul relațiilor inegale la locul de muncă, de exemplu între manager sau supraveghetor și angajat. 

Oricine, inclusiv angajații Ocolului Silvic de Regim Gheorgheni SA, clienți, lucrători ocazionali, antreprenori sau vizitatorii care hărțuiesc un altul vor fi mustrați în conformitate cu politica internă a companiei.

 

Procedura de reclamație

 

Oricine este supus hărțuirii sexuale ar trebui, dacă este posibil, să informeze presupusul hărțuitor despre comportamentul nedorit și deranjant. Ocolul Silvic de Regim Gheorgheni SA recunoaște că pot apărea situații de hărțuire sexuală în relații inegale (adică între un supraveghetor și angajatul său) și că există situații în care nu este posibil ca victima să îl informeze pe presupusul hărțuitor. 

Dacă o victimă nu poate aborda direct un presupus hărțuitor, el/ea poate aborda pe unul dintre membrii personalului desemnați responsabili pentru primirea plângerilor de hărțuire sexuală. Această persoană ar putea fi un alt supraveghetor, un membru al departamentului de resurse umane sau o persoană din conducerea superioară a ocolului. 

Atunci când o persoană desemnată primește o plângere de hărțuire sexuală, acesta trebuie:

– să înregistreze imediat datele, orele și faptele incidentului (incidentelor); 

– să clarifice opiniile victimei cu privire la rezultatul dorit; 

– să se asigure că victima înțelege procedurile societății pentru soluționarea plângerii; 

– să prezinte și să aleagă împreună cu victima unul dintre următorii pași de acțiune: plângere informală sau formală, în înțelegere că alegerea în mod informal a soluționării problemei nu exclude posibilitatea ca victima să-și dorească și o rezolvare formală în cazul în care hărțuirea continuă; 

– păstrarea unei evidențe confidențiale a tuturor discuțiilor; 

– să respecte alegerea victimei; 

– să se asigure că victima știe că poate depune reclamația în afara regiei prin cadrul/legislația relevantă. 

 

Reclamația informală 

 

În cazul în care victima dorește să se ocupe de acest aspect în mod informal, persoana desemnată din cadrul ocolului, are obligația: 

– să ofere o posibilitate presupusului hărțuitor să răspundă plângerii; 

– să se asigure că presupusul hărțuitor înțelege mecanismul de reclamații; 

– să faciliteze discuțiile între cele două părți pentru a obține o rezoluție informală care este acceptabilă pentru reclamant sau să sesizeze un mediator desemnat în cadrul companiei pentru a rezolva problema; 

– să se asigure că se păstrează un registru confidențial despre desfășurarea anchetei; 

– să se asigure că deciziile luate în urma reclamației au fost aplicate și hărțuirea s-a oprit; 

– să se asigure că cele de mai sus se fac rapid, în termen de 30 zile de la depunerea reclamației. 

 

Reclamația formală 

 

Acest mod de acțiune se utilizează dacă victima dorește să depună o plângere formală sau dacă procesul informal de reclamație nu a condus la un rezultat satisfăcător pentru victimă. 

Persoana desemnată, care a primit inițial plângerea, va transmite situația completă mai departe către departamentul de Resurse Umane pentru a iniția o investigație formală. Conducătorul de resurse umane se poate ocupa personal de investigație, poate sesiza un investigator intern sau extern sau se poate adresa pentru investigare unei comisii formate de alte trei persoane, în conformitate cu politica internă a ocolului.

Persoana care efectuează ancheta trebuie: 

– să intervieveze separat victima și presupusul hărțuitor; 

– să intervieveze separat alte părți terțe relevante; 

– să decidă dacă incidentul de hărțuire a avut loc sau nu; 

– să întocmească un raport care să detalieze investigațiile, constatările și orice recomandări; 

– în cazul în care hărțuirea a avut loc, să decidă care este soluția potrivită pentru victimă, prin consultare cu victima (luând în considerare scuzele, schimbarea aranjamentelor de lucru, o promovare dacă victima a fost retrogradată ca urmare a hărțuirii, instruirea pentru hărțuitor, sancțiuni disciplinare, suspendare, concediere) 

– să urmărească evenimentele post-decizionale pentru a se asigura că recomandările sunt implementate, că acțiunile de hărțuire s-au oprit și că victima este mulțumită de rezultat; 

– dacă nu poate determina că a avut loc hărțuirea, consilierul ar putea să facă recomandări pentru a se asigura că productivitatea și activitatea de muncă nu sunt afectate; 

– să țină o evidență a tuturor acțiunilor întreprinse; 

– să asigure păstrarea confidențialității tuturor înregistrărilor referitoare la cazul de reclamație; 

– să se asigure că procesul se realizează cât mai repede posibil, cel mai târziu în termen de 30 zile de la data la care a fost făcută reclamația. 

 

Procesul de reclamație externă 

 

O persoană care a fost supusă hărțuirii poate, de asemenea, să facă o plângere în afara Ocolului Silvic de Regim Gheorgheni SA. Aceste plângeri se pot face apelând la Inspectoratul Teritorial de Muncă sau chiar la Procuratură, dacă hărțuirea este atât de gravă încât se regăsește în definițiile Codului Penal.

 

Sancțiuni și măsuri disciplinare 

 

Orice persoană care a fost găsită vinovată de hărțuire în urma investigațiilor, încălcând condițiile politicii anti-hărțuire, poate fi supusă oricăror dintre următoarele sancțiuni: 

– avertisment verbal sau scris; 

– evaluarea nefavorabilă a performanțelor; 

– reducerea salariilor; 

– transferul; 

– retrogradare; 

– suspendare; 

– concediere. 

 

Natura sancțiunilor va depinde de gravitatea și amploarea actelor de hărțuire. Se vor aplica sancțiuni proporționale și ferme, pentru a ne asigura că incidentele de hărțuire, inclusiv hărțuirea sexuală, nu sunt tratate ca fiind comportamente normale. Anumite cazuri grave (violența fizică, de exemplu) vor duce la concedierea imediată a hărțuitorului.

 

Punerea în aplicare a acestei politici 

 

Ocolul Silvic de Regim Gheorgheni SA se va asigura că această politică este adusă la cunoștință tuturor persoanele relevante. Aceasta trebuie să fie inclusă în dosarul de personal. Toți noii angajați trebuie instruiți cu privire la conținutul acestei politici ca parte a introducerii lor în companie. 

Este responsabilitatea fiecărui manager să se asigure că toți angajații sunt conștienți și cunosc prevederile politicii anti-hărțuire.

 

Monitorizare și evaluare 

 

Ocolul Silvic de Regim Gheorgheni SA cunoaște importanța monitorizării acestei politici privind hărțuirea și se va asigura că va colecta în mod anonim statistici și informații pentru a vedea cum este aplicată politica și dacă aplicarea este eficientă.